Droppe til innhold

Nyheter

Nye e-postadresser 19. mars

Nye e-postadresser 19. mars

Mandag 19. mars får vi nye e-postadresser som slutter med @oslomet.no. Les om hva du må gjøre i den forbindelse.

Hva blir min nye e-postadresse?

Den nye e-postadressen din blir brukernavn@oslomet.no

Brukernavnet er det samme som du vanligvis bruker til innlogging.

E-post kommer også fram til deg om det sendes til den gamle adressen din, med ending på @oslomet.no. For eksempel: fornavn.etternavn@oslomet.no.

Det er denne e-postadressen som vil vises i ansattkatalogen på nettsidene, og som førstevalg når du skal lage visittkort.

Når skjer byttet av e-postadresse, og hva må jeg selv foreta meg i den forbindelse?

Du får den nye e-postadressen i løpet av mandag 19. mars. Du vil få en påminnelse om dette på e-post i forkant.

Dette må du selv gjøre:
  • Du bør gjøre en omstart av datamaskinen etter at adressen er byttet, for å sikre at alle systemer oppdaterer seg.
  • Så raskt som mulig etter at adressen din er skiftet, bør du gi beskjed til dine eksterne kontakter om din nye e-postadresse. Du kan oppgi enten brukernavn@oslomet.no eller fornavn.etternavn@oslomet.no.
  • Du må sette opp e-post og eduroam på nytt på dine mobile enheter. Veiledning for dette får du tilsendt på e-post.
  • Filer som er delt med deg som vedlegg eller kobling fra OneDrive, må deles med deg på nytt. Den gamle lenken vil ikke virke lenger.
  • Du bør «vaske» adresseboka i Outlook for å slette gamle @hioa-adresser.Da unngår du at hioa-adressene blir foreslått i mottakerfeltet. Veiledningen for dette får du tilsendt på e-post.

Hvordan ser min e-post ut hos mottakeren?

Visningsnavn forblir uendret: Fornavn Etternavn.

Når du sender e-post fra brukernavn@oslomet.no, vises altså ditt fulle navn hos mottakeren.

Se eksempler på skjermbildet her.

Vil jeg fortsatt motta e-post som sendes til min gamle HiOA-adresse?

Ja, du vil fortsatt motta e-post som sendes til gammel adresse frem til utgangen av 2019.

Når fases den gamle e-postadressen min endelig ut?

Gamle e-postadresser vil bli faset ut ved utgangen av 2019.

Dette gjelder følgende typer adresser: @hioa.no, @afi.hioa.no, @senior.hioa.no, @stud.hioa.no, @studentparlamentet.no, @nibr.hioa.no, @nova.hioa.no, @sifo.hioa.no osv.

Beholder jeg de e-postene jeg har i innboksen min i dag?

Ja, innholdet i innboksen din og andre mapper beholdes selv om adressen din skifter.

Hvorfor er den nye adressen brukernavn@oslomet.no?

  • Du må nå bruke hele e-postadressen til å logge på tjenester som f.eks. Office 365, eduroam og kontor.hioa.no. Det er derfor både mer brukervennlig og sikrere å ha brukernavn@oslomet.no som e-postadresse.
  • Alle ved OsloMet får felles format på epostadresser, og endringen vil bidra til å markedsføre universitetet som én organisasjon.
  • Pålogging til ulike systemer ved OsloMet blir enhetlig, og forenkler samspillet med andre organisasjoner.

Må jeg selv endre kontaktadressen som oppgis på nettsidene våre (ansattkatalogen)?

Nei, dette endres automatisk.

Hva skjer med kontaktadresser (OTRS)?

  • Endring av kontaktadresser begynnes torsdag 5. april kl 1500. Det tar noe tid før endringene er oppdatert i alle systemer, men alt skal være i orden til arbeidsdagens begynnelse fredag 6. april.

  • De eksisterende kontaktadressene vil bli endret til @oslomet.no. Henvendelser som sendes til de gamle adressene vil bli levert til ny adresse i en periode.

  • Eiere av adressene har ansvar for å endre til ny epostadresse på nettsider og annet materiell. Dette må skje fra fredag 6. april, siden ny adresse ikke vil virke før den tid.

Hvilke tjenester berøres av at jeg får ny epostadresse?

E-post

Oppsett på private enheter, Mac-er, mobiler og nettbrett må fjernes og gjøres på nytt med brukernavn@oslomet.no fra og med kvelden mandag 19. mars. Se veiledninger på E-post og kalender.

På PC-er fra OsloMet vil e-post fungere som normalt i Outlook uten at du trenger å gjøre noe.

Problemer? Husk at du alltid kan lese e-post via nettleseren på outlook.office.com

Kontor.hioa.no - eksternt skrivebord med tilgang utenfra/hjemmefra

Benytt brukernavn@oslomet.no som brukernavn fra kvelden mandag 19. mars.

Webadressen blir endret til kontor.oslomet.no på et senere tidspunkt

Eduroam - trådløst nett

Benytt brukernavn@oslomet.no ved innlogging på det trådløse nettverket (eduroam) fra kvelden mandag 19. mars. Se veiledninger på Trådløst nettverk.

brukernavn@hioa.no vil fortsatt fungere for tilkobling til eduroam i en periode.

Office 365

Benytt brukernavn@oslomet.no som påloggingsadresse / Sign In-adresse fra kvelden mandag 19. mars.

365-apper på telefoner og nettbrett som f.eks. Word, Teams, OneDrive o.l. bør avinstalleres før du får den nye e-postadressen, og deretter installeres igjen når du får den nye adressen.

Husk at du alltid har tilgang til e-post, onedrive og andre tjenester på 365.oslomet.no

OneDrive

Filer som er delt som vedlegg eller koblinger fra OneDrive, må deles på nytt. De gamle lenkene vil ikke virke lenger.

Har du problemer med å åpne filer direkte fra OneDrive i skyen, bør du forsøke å åpne filen direkte fra klienten på PC, dvs. Word, Excel, PowerPoint i stedet.

Hvis du har publisert lenker i Fronter eller Canvas til dokumenter og mapper fra OneDrive, må disse lenkene legges inn på nytt.

Box

Du vil ikke ha tilgang til filene dine i Box ved første innlogging med den nye epostadressen. Filene blir flyttet og er tilgjengelige for deg i løpet av 24 timer etter første innlogging med ny adresse.

Jobbmailen skal i hovedsak brukes i jobbsammenheng!

En liten påminnelse: Som hovedregel bør du unngå å oppgi jobb-e-postadressen din i forbindelse med private formål. Ved bruk av nettjenester som bank, nyhetsbrev eller feriereiser, bør du oppgi en privat e-postadresse. Les mer om sikker bruk av epost på OsloMets sikkerhetsinstruks.

Hjelp og spørsmål?

Kontakt bit@oslomet.no

Slik ser e-post ut hos mottakeren

E-post i Outlook på Windows:

 

E-post i Outlook Office 365 på web:

E-post i Mac Mail:

E-post i Gmail: