Droppe til innhold

Nyheter

Hvordan skal OsloMet se ut?

Hvordan skal OsloMet se ut?

Nå jobbes det med å finne formene og fargene som sier OsloMet på den beste måten. Studenter og ansatte har vært med i arbeidet med å bestemme vår nye visuelle profil og logo.

Universitetet vårt må være lett gjenkjennelig i visuelle sammenhenger, på alt fra vitnemål til nettsider, i bybildet og på internasjonale konferanser.

Må fungere på alle flater

- Å finne fram til et resultat som er funksjonelt for studenter og ansatte er vår førsteprioritet, sier prosjektleder i kommunikasjonsavdelingen på OsloMet, Asta Øvsthus Kristiansen.

En av utfordringene den design- og kommunikasjonsfaglige ekspertisen må løse, er å finne noe som fungerer på alle flater: Fra et bittelite ikon på små håndholdte skjermer til utendørsskilting på store bygg.

Studenter og ansatte har vært med

- Logoer blir jo ofte mye diskutert. Det som kalles for visuell identitet består også av flere elementer enn en logo, sier Kristiansen. 

Hun utdyper:

– Skrifttype, bildestil, farger og grafikk. Hvis elementene fungerer bra sammen, kan de hjelpe til med å uttrykke noe om hvem vi er – en arbeidslivsnær institusjon som tilbyr profesjonsutdanninger og som forsker på velferd, med studenter og ansatte som ønsker å gjøre en forskjell i samfunnet.

Derfor har nettopp studenter og ansatte vært med i workshoper. Av ansatte har blant annet stipendiater, ansatte i bibliotek og eiendom, ledelse, kommunikasjonsmedarbeidere og ansatte på sentrene gitt tilbakemeldinger på ideer og utkast.

Logoen presenteres i april

I april vil det være klart hvordan den visuelle profilen ser ut i ulike flater. Da vil den bli presentert for ansatte på nettarbeidsplassen, og i møter med ulike deler av organisasjonen.

- I løpet av våren og høsten implementerer vi så den nye visuelle profilen trinn for trinn. Førsteprioritet er nye vitnemål slik at studenter som denne våren avslutter sine studier kan få vitnemål fra et universitet. Videre vil vi prioritere det materiellet som ansatte trenger i det daglige arbeidet, sier Kristiansen.

Slik foregår innfasing av nytt materiell

Det er mye ulikt materiell som skal få den nye visuelle profilen. Her er noen eksempler på hva som vil leveres når:

  • Vårens avgangsstudenter får vitnemål med OsloMet-logo i mai 2018.
  • PowerPoint og Word maler vil være klare i juni. Resten av malene kommer i løpet av sommeren/tidlig høst.
  • Videre implementeres den nye profilen i ulike sosiale medier, også klart i juni.
  • De første profilartiklene er klare rundt samme tid.
  • Nye eksterne nettsider blir lansert i august
  • Nye fasadeskilt er klare til studiestart i august 2018, og innvendig skilting tas fortløpende etter dette.
  • Nye adgangskort leveres ut til studenter ved studiestart høsten 2018, og ansatte får nye kort fortløpende etter dette.
  • Samt en rekke andre produkter og implementering i ulike flater.

Hva gjør jeg mens vi venter på nytt materiell med vår nye visuelle profil? Les på nettarbeidsplassen.