Skip to Content

Tools and support

Tools and support

IT Support / Skype for Business

Vanlige spørsmål om Skype

Her kan du finne svar på de vanligste spørsmålene rundt bruk av Skype for Business.

Innhold

Innstillinger og kontakter

Kan jeg få ringelyd i høyttalerne mine, og ikke bare i hodesettet?

Ja, om du har koblet til både høyttalere og hodesett kan du gå til:

  • Alternativer > Lydenhet og velge "Ring også under sekundær ringeenhet".

Se veiledning for ekstra ringelyd.

Lydvolumet er for lavt, hvordan kan jeg skru det opp?

  • Du kan justere lyden ved å gå til Alternativer > Lydenhet.
  • Still opp eller ned lydvolumet under punktet Høyttaler for å finne et behagelig lydnivå.
  • Test lyden ved å klikke på play-ikonet.
  • Dersom lydvolumet fortsatt er for lavt bør du kontrollere lydnivået på datamaskinen. 

Les mer om lyd i Skype for Business.

Kan jeg legge til en ekstern kontakt i Skype for Business?

  • Ja, du kan ganske enkelt legge til eksterne kontakter.
  • Dersom du vil legge til en kontakt som ikke er i organisasjonen, gjør du dette via knappen lengst til høyre «Legg til kontakt».
    • Her må du definere om kontakten er en Skype-kontakt, Skype for Business-kontakt eller såkalt «Annet».
  • Legg deretter inn direktemeldingsadresse, og eventuell kontaktgruppetilhørighet. 

Skjermbilde: Legg til kontakt

Videoanrop med eksterne brukere?

  • NB! Dersom du skal utføre videoanrop eller chatte med en kontakt i en annen organisasjon, så avhenger det at den andre organisasjonen også tillater kommunikasjon med eksterne brukere.
  • Dersom tillatelsene ikke er i orden, vil den eksterne kontakten stå oppført med «Tilstedeværelse ukjent».

Jeg er på kontoret, men tilgjengelighetsinformasjon sier at jeg er inaktiv eller borte, hva kan jeg gjøre?

  • Du kan hindre dette ved å gå til Alternativer > Status.
  • Der kan du selv velge hvor mange minutter det skal ta når du ikke bruker datamaskinen til statusen din blir "Inaktiv" eller "Borte".

Skjermbilde: Tilgjengelighet kan endres under Alternativer og Status

Direktemeldinger og chattegrupper

Er det mulig å slette lagrede chatter og direktemeldinger? 

Ja, du kan enkelt skru av all lagring av direktemeldinger i Skype for Business.

  • Gå til: Alternativer > Personlig.
  • Velg deretter å skru av: Lagre direktemeldingssamtaler - i mappen for e-postsamtalelogg.  

Skjermbilde: Under Alternativer og Personlig kan du velge å skru av lagring av chat

Se også veiledning for ikke å lagre direktemeldinger.

Telefoni og samtaler

Hvordan ringer jeg til utlandet?

  • For å ringe til utlandet må du ringe via sentralbordet (6723 5000) og be om en linje ut.
  • Permanent tilgang? Dersom du trenger permanent tilgang til å ringe utlandet ber du din nærmeste leder sende anmodning til BIT@oslomet.no.

Er det mulig å ta opp lyden fra en samtale eller et møte?

  • Ja, du kan når som helst starte opptak av en samtale eller et møte.

Se veiledning om opptak av samtaler.

Hvordan kan jeg sette over en samtale (viderekoble) til en kollega?

  • Når du har besvart en samtale, og ønsker å viderekoble samtalen til en annen person, må du holde musen over telefonsymbolet i samtalevinduet.
  • Deretter velger du: Viderekoble samtale - øverst til høyre.

Se også veiledning for å videresende anrop til telefon, telefonsvarer eller annen person.

Kan jeg motta samtaler selv om datamaskinen min er skrudd av?

  • Ja, du kan både viderekoble samtaler til mobiltelefonen din, og installere Skype for Business-klienten på mobiltelefonen.
    • Fra mobil kan du både sende lynmeldinger, ringe og motta samtaler på ditt vanlige telefonnummer ved HiOA.

Telefonmøter, skjermdeling og presentasjoner

Hvordan starter jeg et telefonmøte?

  • Gå til: Møt nå - i menylinjen for å starte møtet.
  • Hold inne Alt+V for å legge til møtedeltakerne .

Se også veiledning for å starte telefonmøte/-konferanse.

Hvordan kan jeg dele skjermen min?

  • Hold musen over skjermsymbolet nederst i samtalevinduet.
  • Velg deretter hvilken skjerm du ønsker å dele.

Skjermbilde: Finn skjermsymbolet og hold musen over den, velg hvilken skjerm du vil dele

Utstyr og andre Skype-spørsmål

Kan jeg få et trådløst hodesett?

  • Trådløst hodesett kan bestilles via bestillingssystemet
    • Det er nærmeste leder som må godkjenne bestillingen og innkjøpet vil belastes din enhet.

Jeg har ikke fått utstyr til å bruke Skype for Business, hva gjør jeg?

  • Henvend deg på BIT-senteret i våre åpningstider kl. 09-15 for å få utlevert utstyret.

Pilestredet: I Stensberggata 29 (SG29), 1. etasje, inngang Falbesgate 1B vis a vis Holberg Terrasse konferansesenter.

Kjeller: 2. etasje i hovedbygget.

Hvorfor har vi Skype for Business? Hadde det ikke vært bedre om alle tilsatte hadde vanlig kontortelefon i stedet?

Skype for Business gir i tillegg til tale også andre muligheter som:

  • Videokonferanse
  • Skjermdeling
  • Lynmeldinger (chat)
  • Status/tilgjengelighetsinformasjon

Hva gjør jeg om jeg nettverket er nede og jeg er avhengig av telefon for å ta en viktig samtale?

  • Da må du bruke mobiltelefon, eller gå til nærmeste resepsjon.
  • Alle resepsjoner har en telefon du kan låne.

Videoveiledninger

Innstillinger

Telefoni og videosamtaler

Direktemeldinger

Møter og presentasjoner

Contact