Skip to Content

Tools and support

Tools and support

IT Support / Skype for Business

Oppsett og innstillinger i Skype

Hvordan sette opp Skype for Business på Windows PC eller MacOS og hvordan endre Skype-innstillinger.
  • informasjon

    Skype for Business kommer forhåndsinstallert på HiOAs datamaskiner. Kontakt BIT dersom maskinen mangler Skype.

Innhold

  1. Skype for HiOA-PC
  2. Skype for HiOA-Mac OS X
  3. Skype for privat Windows-PC / Mac OS X
  4. Skype for Android
  5. Skype for iPhone
  6. Endre tilgjengelighetsinformasjon/tilstedeværelse
  7. Innstillinger for lyd: hodetelefoner og høyttaler

1. Skype for HiOA-PC

1. Start Skype for Business på din HiOA-PC

Ved vanlig pålogging på HiOA-PC skal du vanligvis kun oppgi påloggingsadresse.

  • Påloggingsadressen er din HiOA-e-postadresse: brukernavn@oslomet.no

Dersom du blir spurt om ytterligere påloggingsdetaljer, bruk innstillingene du finner i Oppsett av Skype på HiOA-Mac.

 

2. Skype for HiOA-Mac OS X

For å ta i bruk Skype på HiOAs Mac-er gjør du følgende:

1. Start programmet Skype for business.

  • Har du ikke Skype for business kan du selv installere fra Managed Software Center.

2.1 Legg inn følgende innstillinger:

  • Påloggingsadresse: brukernavn@oslomet.no
  • Passord: Ditt HiOA-passord

2.2 Klikk på Sign In for å logge inn.

3.  Logg inn på Exchange (med Feide) for å få tilgang til møter og telefonsvarer.

3. Skype for privat Windows-PC / Mac OS X

Dersom du ønsker Skype for Business på en privat datamaskin eller øvrige mobile enheter: 

  1. Last ned Skype for Business for PC, Mac eller Android, Windows Phone, iPhone/iPad. (microsoft.com)
  2. For innstillinger for private enheter, se under Skype for HiOA-Mac.

4. Skype for Android

1. Last ned og åpne Skype for Business.

2. Logg inn med: brukernavn@oslomet.no og OsloMet-passord.

3. Legg til telefonnummeret på enheten din for å ha en backuptilgang.

 

5. Skype for iPhone

1. Last ned Skype for Business for iPhone/iPad via App Store. (microsoft.com)

2. Legg til dine brukerdetaljer for pålogging:

  • Brukernavn: brukernavn@oslomet.no
  • Passord: OsloMet-passord

3. Velg "Vis avanserte alternativer" og fyll ut følgende:

  • Brukernavn: brukernavn@oslomet.no
  • “Finn server automatisk” - skal være på.

Se skjermbildene under for påloggingsinnstillinger.

Skjermbilde: Oppsett av Skype på iPhone

Skjermbilde under viser hvor man fyller inn under Avanserte alternativer: brukernavn@oslomet.no

 

Skjermbilde: Avanserte innstillinger for iPhone

3. Logg på Skype på iPhone.

6. Endre tilgjengelighetsinformasjon/tilstedeværelse (presence)

Tilgjengelighetsinformasjon eller tilstedeværelse oppdateres av Skype og Outlook fra Exchange, og er synlige for alle Skype-brukere ved HiOA.

  • Sitter du i et møte opprettet i Outlook, vil Skype vise at du er opptatt i et møte.
  • Når du er i en samtale eller i en telefonkonferanse, vil Skype vise at du er opptatt.

1. Tilgjengelighetsinformasjonen / tilstedeværelse vises like under navnet ditt når du åpner Skype for Business.

Ved å klikke på statusen, kan du endre til et alternativ som passer best. 

  • Eksempel: Dersom du sitter i en kort telefonsamtale, og ønsker å vise at du straks blir tilgjengelig kan du endre statusen til "Straks tilbake". 

Skjermbilde: Hvordan endre tilgjengelighet/tilstedeværelse

7. Innstillinger for lyd: hodetelefoner og høyttaler

1. Velge lydenhet/hodetelefon

Hvordan velge riktig lydenhet på hodetelefoner:

  • Finn og klikk på lydsymbolet -  nederst til høyre på oppgavelinjen i Windows.

Skjermbilde: Lydinnstillinger på hodesett

2. Skru på ekstra ringelyd på høyttalere

Hvordan få ringelyd i høyttalere i tillegg til i hodesettet når du mottar et anrop i Skype for Business.

1. Finn innstillingene for telefoni og viderekobling:

  • Gå til knappen for innstillinger, velg: Verktøy > Alternativer.

Skjermbilde: Velg Verktøy og Alternativer for å endre innstillinger for ringelyd/lydenheter

2. Under Lydenhet, gå til sekundær ringe-enhet.

  • Hak av for "Ring også".
  • Velg høyttaleren du ønsker at det skal ringe i når du mottar anrop. 
    • Er du usikker på hvilken du skal velge bør du teste alternativene. 
  • Klikk: OK

Skjermbilde: Innstillinger for sekundær enhet, test innstillingene her.

Contact