Skip to Content

Tools and support

Tools and support

Communications and profile / Communications consulting / Internkommunikasjon

Lag en kommunikasjonsplan

Skal du kommunisere om noe? Fyll ut en kommunikasjonsplan slik at du treffer riktig med kommunikasjonen.

Kommunikasjon er et virkemiddel vi bruker for å oppnå et mål. Skal kommunikasjonen ha den virkningen vi ønsker, må den planlegges riktig. OsloMet har definert 3 kommunikasjonsmål.

 

Mal for kommunikasjonsplanlegging

Malen er laget som et hjelpemiddel til alle ansatte, enheter og ledere på HiOA. Les også: Hvem har ansvaret for at kommunikasjonen går ut og når fram? 

Hva er en kommunikasjonsplan?

En kommunikasjonsplan hjelper deg å planlegge hva du skal si, når du skal si det, hvor du skal si det og til hvem du skal si det – for at kommunikasjonen skal hjelpe deg å nå målet du har satt. 

Hvorfor skal vi planlegge før vi kommuniserer?

  • Statens kommunikasjonspolitikk sier: "Kommunikasjon er et virkemiddel på lik linje med andre virkemidler for at staten skal nå ønskede resultater og må integreres tidlig i arbeidsprosessene." Se Statens kommunikasjonspolitikk (pdf fra regjeringen.no)
  • Kommunikasjon er et virkemiddel og ikke et mål i seg selv, derfor må vi ha en plan for hva vi vil oppnå med kommunikasjonen før vi begynner å kommunisere.