I undervisning

I undervisning

Planlegge

  1. Skaff deg oversikt
    Spesielt for praksisemner

    Få oversikt over dine ressurser for emnet.

    Gå gjennom programplanen for studiet for å sikre deg et samlet bilde av emnets rolle i utdanningen.

    Gå gjennom emneplanen. Denne er grunnlaget for planleggingen av undervisningen.

    Ta utgangspunkt i forrige undervisningsplan/timeplan når du lager ny. Ta hensyn til ferie, helligdager og fellesarrangementer.

    Gå gjennom forrige emnerom/emnemappe i Fronter. Ikke tilgang? Kontakt fronter-hf@hioa.no Sett deg inn i din rolle og ansvar i kvalitetssikring av emnet. Se også Kvalitetssikringssystemet ved HiOA

    Gå gjennom forrige oppsummering av emneevaluering for ditt emne. Følg opp eventuelle endringer du har blitt bedt om å utføre.

    Sjekk karaktersnitt for tidligere år. Dette kan du blant annet finne på fakultetets K:-område ved å følge denne stien: “KS-rapportering”: velg ditt institutt: velg “datapakke”. I mappen for hvert studieår finner du en Excel-fil med eksamensresultater, sortert etter studieprogram. Ved høyere strykprosent enn 20% må du vurdere særskilte tiltak.

    Har emnet overgangsordninger på grunn av emnerevisjoner? Hold tett dialog med programansvarlig og studieadministrasjon om dette. Det kan være lurt å sette seg inn i den samme informasjonen som studentene dine må bekrefte at de har satt seg inn i.

    Se egen veiledning for praksisemner

    Forskjellig praksis ved Fakultetene
    I denne boksen kan man tydeliggjøre dersom det er forskjellig praksis på fakultetene

     

  2. Planlegg undervisningen og skaff ressurser
    • Beregn riktig omfang ressursbruk i forhold til undervisning og eksamen.

    • Planlegg forelesninger, øvinger/obligatoriske oppgaver/innleveringer og avsluttende vurdering(er) i tråd med vedtatt emneplan. Ha et særskilt blikk på at disse samlet bidrar til at studentene vil oppnå de angitte læringsutbyttene i emnet.

    • Skaff timelærere (eksterne/interne), evt studentassistenter. Sikre deg at underviserne som koples til emnet, inklusive gjesteforelesere, ikke overlapper for mye i sin undervisning.

    • Kan emnet ta imot lærere fra internasjonale samarbeidsinstitusjoner?

    • Rombooker i studieadministrasjonen sender ut bestillingsskjema for utfylling i god tid før frist. Timeplanen gjøres tilgjengelig for studentene på «Min side» primo juni/desember. Du er selv ansvarlig for å legge detaljert undervisningsplan i Fronter.

    • Meld inn pensum/anbefalt litteratur innen 15. april for høstsemesteret og 15. oktober for vårsemesteret. Se egen prosedyre: Kvalitetssikring av pensumlistene

    • Vurder tiltak for å styrke FoU‐basert undervisning i emnet der det er mulig/hensiktsmessig, for eksempel ved å: § bruke forelesere fra Senter for velferd- og arbeidslivsforskning (SVA)?

    • § tilrettelegge for at bachelor- og masteroppgaver kan skrives som del av pågående forskningsprosjekter ved høgskolen eller ved internasjonale samarbeidsinstitusjoner?

    • Beregn riktig omfang samlet arbeidsbelastning for studentene, fordelt på alle arbeids- og undervisningsformer, inklusive selvstudier. Normert arbeidsbelastning for studenter på full tid er 40 timer per uke, 1600 timer per studieår/60 sp.

    • Studieadministrasjonen informerer deg dersom du får inn-/utreisende studenter i emnet. Identifiser hvilke behov for tilpassing/tilrettelegging det evt medfører.

    • Studieadministrasjonen informerer deg dersom du har studenter med innmeldt tilretteleggingsbehov i emnet. Identifiser i så fall hvilke behov for tilpassing/tilrettelegging det medfører. Se Tilrettelegging for studenter med funksjonsnedsettelser (Krever at du er innlogget på For Tilsatte).

  3. Planlegg evaluering av emnet
    • Velg egnet evalueringsmetode i samarbeid med studentene, ut fra klassens størrelse og behov.

    • Vurder også å opprette referansegruppe som supplement til andre former for evaluering.

Ressurser og nyttig info

Programansvar
Pedagogisk ressursbank
Verktøy/tjenester