Droppe til innhold

I undervisning

I undervisning

Læringsressurser og verktøy / Timeplanlegging ved OsloMet

Forslag til retningslinjer for eksamens- og timeplanlegging

Her finner du forslag til retningslinjene for eksamens- og timeplanleggingen - de er ikke godkjent enda.

Vi anbefaler alle å sette seg inn i rutinebeskrivelser for timeplanlegging og for eksamensplanlegging i tillegg.  

Innhold på denne siden

Formål 

Disse retningslinjene og rutinene skal sikre høy kvalitet, forutsigbarhet og effektivitet i time- og eksamensplanarbeidet ved OsloMet, og støtte studentenes gjennomføring av sin utdannelse. 

Universitetet har som mål at time- og eksamensplanene skal bidra til at både studenter og ansatte kan planlegge sin hverdag.  

Derfor skal time- og eksamensplanene:

  • Sikre god pedagogikk og didaktikk 
  • Inneholde korrekt informasjon 
  • Samle alt av informasjon på ett sted 

Retningslinjene skal fremme:  

  • Godt samarbeid og god kommunikasjon mellom partene.  
  • Utvikling av systemet og tilhørende arbeidsprosesser inkludert automatisering. 
  • En arealeffektiv utnyttelse av OsloMet sine rom. 

Retningslinjer for timeplanlegging 

  • Studiepoenggivende undervisning har forrang i alle undervisningsrom.  
  • Vedtatte frister for innmelding og publisering av planene må overholdes. 
  • En undervisningstime starter 30 minutter over hel time og varer i 45 minutter. 
  • Undervisningsdagen starter normalt 08.30 og slutter 16.15. Undervisning kan skje til andre tider det er særskilt hensiktsmessig (se OsloMet sin personalhåndbok).  
  • Undervisningen skal normalt gis i 2-timers bolker som starter kl. 08.30, kl. 10.30, kl. 12.30, kl. 14.30 og kl. 16.30. 
  • Der studentene har flere forelesninger etter hverandre, skal det legges til rette for en lunsjpause. 

Retningslinjer for eksamensplanlegging 

  • Undervisningen planlegges først for å sikre kollisjonsfri undervisning og eksamen. 
  • Skoleeksamen skal som hovedregel avvikles på arbeidsdager mellom kl. 09.00 og kl. 18.00 (eksklusivt tilleggstid). 
  • Alle eksamensformer må legges inn i systemet for å unngå at studenter får satt opp en skoleeksamen samtidig som hjemmeeksamen eller muntlig eksamen. 
  • Vedtatte frister for innmelding og publisering av planene må overholdes.